Teknik til bil (Kategori B)
Du kan her se en oversigt over hvad det er vigtigt at have styr på ved kørekort til bil:
Definitioner
”UDPEGE”, betyder at du i praksis skal kunne lokalisere bestemte køretøjsdele, herunder betjeningsudstyr.
”AFLÆSE OG FORSTÅ BETYDNINGEN AF”, betyder at du i praksis skal kunne anvende instrumenter og kontrollys i køretøjet, forstå betydningen af disse og reagere i nødvendigt omfang.
”KONTROLLERE”, betyder at du uden brug af værktøj i praksis skal kunne undersøge og tage stilling til, om de i de pågældende kontrolafsnit anførte krav til køretøjet er opfyldt, herunder kunne forklare, hvordan kontrollen udføres.
Betjeningsudstyr som du skal kunne ”UDPEGE”
- Kontakt til ratlås, tænding, elektrisk starter, rudevisker og –vasker, horn, tilladte og påbudte lygter, varme- og ventilationsanlæg, elbagrude samt betjeningsanordning for spejlindstilling.
- Pedal til kobling, speeder og bremse.
- Gearstang, herunder gearenes placering, betjeningsanordningen for parkeringsbremsen og rat.
- Sikkerhedsselens fastgørelsespunkter og lås.
- Betjeningsanordning til åbning af motorhjelm og tankdæksel.
- Påfyldningsdæksel for motorolie, kølervæske, sprinklervæske og eventuelt olie til servostyring.
Instrumenter og kontrollys som du skal kunne ”AFLÆSE OG FORSTÅ BETYDNINGEN AF”
- Speedometer og temperaturmåler.
- Kontrol for olietryk, elektrisk strøm, dørlukning, lys i lygter – herunder blinklys, parkeringsbremse, ABS-bremser, ESC, motorlampe og eventuelt kontrollys for airbags samt fejl i bremsesystemet.
Du skal kunne ”KONTROLLERE” følgende ved styreapparatet:
- Der må normalt ikke være ratslør. Dette kontrolleres ved, at hjulene straks følger rattets bevægelser (i biler med servostyring foretages kontrollen med startet motor).
- Væskestanden i en eventuel servobeholder skal følge bilfabrikantens forskrifter. Dette kontrolleres enten ved, at væskestanden er mellem min.-max. mærket, eller ved at kontrollamper herfor ikke er tændt.
Du skal kunne ”KONTROLLERE” følgende ved bremserne:
- Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund, når der trædes hårdt på pedalen. Pedalvandringen er i øvrigt afhængig af bilfabrikatet.
- Bremsepedalen må normalt ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.
- Ved bremser med vakuumforstærker skal bremsepedalen efter trykudligning – dog synke et lille stykke, mens den holdes nedtrådt og motoren derpå startes.
- Væskestanden i bremsevæskebeholderen skal være mellem min. – max. mærket eller ved, at kontrollampen ikke er tændt.
Du skal kunne ”KONTROLLERE” følgende ved lygter, reflekser og horn:
- Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.
- Nærlyset må ikke blænde, bedømt på – at overkanten af lysgrænsen falder 1 cm pr. meter.
- Stoplygterne skal give væsentligt kraftigere lys end baglygterne.
- Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys.
- Havariblinket skal kunne tænde alle blinklygter samtidigt.
- Nummerpladelygter skal have hvidt lys, der kan belyse den bagerste nummerplade.
- Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
- Hornet skal have en klar konstant tone.
Du skal kunne ”KONTROLLERE” følgende ved motor og udstødningssystem mv.:
- Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
- Udstødningssystemet skal være tær og sidde fast.
- Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepindens max. –og min. –mærker, eller efter instruktionsbogens anvisninger.
- Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.
Du skal kunne ”KONTROLLERE” følgende ved dæk og støddæmpere:
- Dæk skal have mindst 1,6 mm dybde i hovedmønsteret på alle hjul, eventuelt bedømt ved slidindikatorer.
- Dæk og fælge skal være ubeskadigede.
- Støddæmpere skal være virksomme ved alle hjul, bedømt ved, at bilen straks går i ro efter en kraftig påvirkning af støddæmperne.
Du skal kunne ”KONTROLLERE” følgende:
- Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde.
Vi er kommet forbi denne video på YouTube som fint beskriver den nødvendige teknik man skal kunne til køreprøven. Vi anbefaler dog også at du læser ovenstående punkter nøje igennem.